Borang pendaftaran murid tahun 1 negeri Selangor sesi 2016/ 2017 secara online. Ibu bapa yang mempunyai anak yang lahir pada tahun 2009 dan 2010 boleh membuat Pendaftaran Murid Tahun Satu Negeri Selangor Tahun 2016 – 2017. Sistem permohonan akan dibuka mulai 1 Mac 2015 hingga 30 April 2015.
Permohonan Pendaftaran baru tahun 1 bagi sesi 2017-2018 bagi Negeri Selangor dan Putrajaya kini dibuka mulai 1 Mac 2016 hingga 30 April 2016.
Pendaftaran Murid Tahun 1 Negeri Selangor 2016/ 2017 Online
Sila klik DISINI untuk layari laman Jabatan Pelajaran Selangor
Borang Permohonan Murid Tahun 1 secara Online Sesi 2016/ 2017
1. Permohonan menerusi laman sesawang Jabatan Pelajaran Selangor
Panduan Cara Permohonan Murid Tahun 1
1. Sila baca Tatacara dan Panduan Permohonan dengan teliti dan memasukkan maklumat permohonan dan kod-kod yang diperlukan dengan betul.
2. Setelah melengkapkan permohonan secara online, ibu bapa / penjaga dikehendaki mencetak slip permohonan dan senarai semak dokumen yang diperlukan melalui menu cetakan. Sila kemukakan dokumen tersebut ke sekolah dipohon bagi tujuan Perakuan Permohonan yang akan disahkan oleh pihak sekolah
3. Mulakan proses permohonan melalui/klik menu PERMOHONAN ON-LINE Pemohon perlu mengesahkan dahulu pilihan kewarganegaraan dan memilih Status Tempat Kelahiran (Dalam Negara atau Luar Negara) Pilihan di Daerah, Jenis Sekolah Dipohon serta pengesahan status Orang Kelainan Upaya (OKU) Semakan nama sekolah dan di daerah mana sekolah dipohon berada, boleh dirujuk dengan menuliskan nama sekolah pada Direktori Sekolah melalui pautan DISINI
4. Sila masukkan data Maklumat Pemohon dengan teliti terutama ketika mendaftarkan nombor MyKid. Masukkan Tarikh Lahir dengan cermat mengikut urutan hari/bulan/tahun dengan merujuk dokumen kelahiran yang sebenar. Lengkapkan semua ruang maklumat lain yang diperlukan/berkaitan sehingga selesai. Sila semak semua maklumat yang dimasukkan dengan teliti sebelum menekan butang Hantar. Lengkapkan modul pemilihan sekolah dan modul berikutnya sehingga selesai dan laksanakan cetakan borang.
5. Sistem akan menggunakan no Mykid/Borang W sebagai Id pengguna untuk membuat semakan. Sila dapatkan dan simpan No Pin dari cetakan borang yang telah lengkap. No Pin diperlukan bagi tujuan Kemaskini Profil/Permohonan dan urusan penyemakan keputusan pada masa akan datang. Sila semak maklumat yang diisi dengan teliti dan buat pembetulan yang perlu sebelum membuat cetakan.
6. Pemohon hanya perlu menghantar satu (1) permohonan sahaja. Sistem membenarkan pindaan/ kemaskini maklumat untuk 3 kali sahaja. Sila hubungi pihak sekolah sekiranya perlu sangat membuat pindaan seterusnya.
7. Pemohon dinasihatkan supaya mencuba capaian permohonan atas talian eSPPSEL pada waktu yang lain jika percubaan pertama gagal atau sambungan ke sistem terputus. Ada kemungkinan berlaku kesesakan laluan capaian kepada laman web tersebut.
8. Permohonan yang tidak lengkap atau maklumat palsu dan mengelirukan, boleh mengakibatkan permohonan anda ditolak.
Pemohon Hilang No Pin dan Mengalami Masalah Pendaftaran Online
Pemohon yang kehilangan No Pin atau menghadapi masalah berkaitan dengan pendaftaran secara online, boleh merujuk kepada sekolah yang dipohon. Sila kemukakan no Mykid/Borang W dan nama anak ketika membuat urusan tersebut.
No comments:
Write comments